Rola audytu – analiza ryzyka w firmie

Audyt w firmie

Jaka jest rola audytu w firmie? Nowoczesna firma nie może funkcjonować bez sprawnie zarządzanej komórki audytu wewnętrznego, który koncentruje się na analizie ryzyk powstających w firmie, bowiem to właśnie rozwój praktyk zarządzania wykreował ideę audytu.  Małe przedsiębiorstwa częściej wykorzystują w tym obszarze outsourcing (skrót z ang. outside-resource-using) w celu optymalizacji kosztów.  W polskiej rzeczywistości jest to obszar rozwijający się, choć instytucja audytu istnieje od XIX wieku. Początkowo audyt miał jedynie charakter zewnętrzny, jednak wraz z rozwojem ekonomicznym podmiotów działających na rynku – wzrostem organizacji, ich rosnącym skomplikowaniem, a także specjalizacją technologiczną operacji, zrodziła się konieczność stworzenia audytu wewnętrznego. Powstanie pierwszych komórek audytu wewnętrznego odnotowuje się po II wojnie światowej. Pierwotnie audyt wewnętrzny koncentrował się na sprawach związanych z finansami i księgowością, dopiero później zaczął obejmować całość zagadnień związanych z funkcjonowaniem organizacji świadcząc usługi zapewniające oraz doradcze. Audyt wewnętrzny był początkowo powoływany w podmiotach prywatnych, z czasem jednak zaczął pojawiać się w ramach organizacji administracji publicznej, dla przykładu, w Komisji Europejskiej audyt wewnętrzny pojawił się na skutek zmian i reformy istniejących struktur kontroli wewnętrznej. Wyodrębniona rola audytu wewnętrznego w KE została usankcjonowana w 2001 roku.

Z uwagi na fakt, iż audyt wewnętrzny nie ogranicza się wyłącznie do obszaru finansowego, daje to możliwość spojrzenia na całość jednostki w celu poszukiwania i eliminowania słabych jej stron. Czytaj dalej Rola audytu – analiza ryzyka w firmie

Prawa i obowiązki Kontrolowanego wynikające z przepisów Prawo przedsiębiorców

Do kontroli działalności gospodarczej przedsiębiorcy stosuje się przepisy rozdziału 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz.U. poz. 646).

Upoważnienie i legitymacja

  1. Czynności kontrolne mogą być wykonywane przez pracowników organu kontroli po okazaniu przedsiębiorcy albo osobie przez niego upoważnionej legitymacji służbowej upoważniającej do wykonywania takich czynności oraz po doręczeniu upoważnienia do przeprowadzenia kontroli.
  2. Zmiana osób upoważnionych do przeprowadzenia kontroli, zakresu przedmiotowego kontroli oraz miejsca wykonywania czynności kontrolnych wymaga każdorazowo wydania odrębnego upoważnienia. Zmiany te nie mogą prowadzić do wydłużenia przewidywanego wcześniej terminu zakończenia kontroli.

Czytaj dalej Prawa i obowiązki Kontrolowanego wynikające z przepisów Prawo przedsiębiorców